10 december 2018

SGP: 'Maximaal oog voor inwoners Maarsbergen'

Het stond maandag nog een keer op de agenda: de ondertunneling bij Maarsbergen. Statenlid Bertrick van den Dikkenberg voerde het woord en diende een amendement in om het budget voor de zogenaamde 'mitigerende maatregelen' ook echt in te zetten voor de inpassing van de ondertunneling en daar geen hypotheek op te leggen voor de gewenste verplaatsing van de tankstations.

Inbreng

Voorzitter,
We  hebben ons als Staten ambities laten ontnemen, in slaap laten sussen en Maarsbergen  opgezadeld met een open betonbak waar je niet echt gelukkig van wordt. In slaap laten sussen ja, omdat wij reeds in maart 2017 aangegeven hebben dat we circa 20 milj meerkosten konden verwachten op de Westvariant. Mijn collega Piet van Leeuwen werd hier weggelachen omdat hij twijfels had bij de juistheid van de kostenramingen. Intussen is door RHDHV erkend dat er zaken niet in de raming zaten die er wel in hadden moeten zitten. We zouden nu dus een discussie kunnen starten over de informatievoorziening in dit dossier. Die is namelijk wel heel erg duidelijk sturend geweest vorig jaar, met onjuiste informatie. Wij betreuren dat. We laten het voor nu bij een vraag: Gebeurt het in meer dossiers dat kostenramingen sturend worden gebruikt in discussies? Het doet bij mij in ieder geval de behoefte groeien om een Utrechtse ramingsstandaard te maken. Laten we daar in FAC eens over doorpraten.

 

De overschrijding komt voor ons, ik heb het reeds gemeld, niet onverwacht. Het kost veel meer dan voorzien en de PU kan alle meerkosten naar zich toe verwachten. Nu dus ook over het tunnelproject van Prorail. Heeft GS nog wel enige regie op de kosten van het project? Na de commissie kwam een memo waarin stond dat we reeds rekenen met nog niet toegekend rentegeld. Is dit weer een nieuwe toekomstige overschrijding?  

Wat de SGP betreft moeten we niet vertragen in het toch al veel te lang durende project. De oproep zoals geuit door raadsleden neigt te veel naar uitstel zonder resultaat. Hoe zeer ik inhoudelijk voel voor de overwegingen in het stuk, denk ik dat een besluit nu het project ten goede komt. Met de 2,8 miljoen mitigerende maatregelen voor met name de Engweg denk ik dat er uiteindelijk een aanvaardbare variant op tafel komt te liggen.

 

Het voorstel:

Wij zijn erg voor het plan om de onderdoorgang en de tankstations als gescheiden projecten te beschouwen. Dat houdt onzes inziens ook in dat middelen van de projecten gescheiden dienen te blijven. Middelen van project onderdoorgang moeten de tankstations niet hinderen en andersom. Daarom een amendement om het laatste beslispunt te wijzigen.