3 oktober 2024

"Realiseren fietstunnel N201 is noodzakelijk!"

Op donderdagavond 3 oktober stond het Statenvoorstel over de verder plannen voor de N201 op de agenda van de Statenvergadering. Statenlid Kees Vermaat voerde namens de SGP-fractie het woord. Lees hieronder zijn bijdrage.

Voorzitter,
Voor ons ligt het Statenvoorstel voor de actualisatie het project N201. De N201 is een drukke weg. Redenen om in deze weg te investeren zijn er daarom ook genoeg. Belangrijke redenen zijn bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren. Het strekken van de bocht bij Mijdrecht is hierin een belangrijke onderdeel. Het is dan ook goed om te zien dat met dit Statenvoorstel hier stappen voor gezet gaan worden!

Een belangrijk onderdeel voor de SGP is daarin een fietstunnel onder de N201, ter hoogte van Mijdrecht. Deze fietstunnel is eerder per motie door de Staten gevraagd om in dit Statenvoorstel te implementeren. Echter is in dit Statenvoorstel de fietstunnel weggehaald. De maatschappelijke kosten en baten analyse(MKBA) van de provincie kwam negatief uit. Echter komt er uit de second opinion van gemeente De Ronde Venen een ander beeld. Hierin zijn de juiste actuele cijfers gebruikt, waardoor de MKBA wel positief uitkomt. Hoe gaat de gedeputeerde dit soort situaties voorkomen?

Voorzitter, zoals ik net al zei; de N201 is een drukke weg. En een drukke weg oversteken kent veel gevaren, de verschillende ongelukken van de afgelopen jaren op deze weg laten dat (helaas) ook zien. Maar daar is  een oplossing voor; namelijk een fietstunnel

Bij een drukke weg, zoals de N201 is het van belang dat er voldoende en goede doorstroming is. Een druk kruispunt met fietsers en auto’s draagt daar niet aan bij. Een fietstunnel kan dat kruispunt voor het overgrote deel ontlasten.

Dan is er de afgelopen jaren is door de provincie, mede door het aannemen van motie in 2022, het vertrouwen en de verwachting bij de bewoners en gemeente gewekt dat de fietstunnel er zou komen. Als provincie willen we graag een betrouwbare overheid zijn, waar onze inwoners van op aan kunnen! Met het realiseren van een fietstunnel op deze weg dragen we hier aan bij.

En daarom dient de SGP het amendement van het CDA om de fietstunnel terug in het Statenvoorstel te plaatsen mede in!

Het amendement werd gesteund door alle Statenleden, waardoor de fietstunnel onder de N201 bij Mijdrecht er gaat komen.