16 januari 2017

SGP: Het OV is ook voor minder validen

Sinds de bussen van Syntus vanaf vorige maand zijn gaan rijden zijn er veel klachten binnengekomen over de service van de nieuwe vervoerder. Onze fractie maakt zich vooral zorgen over de bereikbaarheid van het openbaar vervoer voor minder validen.

Achtergrond

Vanaf december 2016 geldt de nieuwe concessievan het openbaar vervoer in de regio. De aanbesteding is dit keer gegund aan Syntus. Omdat Connexion van de concessie een rechtszaak heeft gemaakt, heeft de voorbereiding van Syntus wat vertraging opgelopen.

Start Syntus

De start van Syntus is, zacht uitgedrukt, niet heel goed verlopen. Mensen zijn met flinke vertraging geconfronteerd en ook buschaffeurs moesten flink wennen aan de nieuwe bussen. Daar zijn veel klachten op gekomen.

Bereikbaarheid minder validen

Er is intussen veel kritiek gekomen op de nieuwe bussen van Syntus. Deze zijn moeilijk bereikbaar voor minder validen. Zo zijn de uitcheckpalen op ongeveer 1,60 meter gehangen en zijn alle stoelen op een ophoging geplaatst. Hierdoor kunnen mensen met een rolstoel en met een rollator veel minder gemakkelijk mee met het openbaar vervoer.

Reactie SGP

In de commissie van 16 januari reageerde commissielid Bertrick van den Dikkenberg op de commotie rondom Syntus. Inderdaad had Syntus een erg moeizame start, maar daar zijn op zichzelf redelijke verklaringen voor te geven. Alle begin is moeilijk. We moeten wel de hand in eigen boezem steken: Wat kunnen wij van dit proces leren?

Wat voor de SGP wel een stuk moeilijker ligt is de beroerde bereikbaarheid van de nieuwe bussen voor minder validen. Het is echt onaanvaardbaar dat de zwakkeren in onze samenleving moeilijker van het openbaar vervoer gebruik kan maken. Dat mag zo niet gaan! Van den Dikkenberg riep de gedeputeerde op hier duidelijke en gerichte stappen te zetten en dat ook te communiceren naar de burgers die klachten hebben over de nieuwe bussen.

Toezegging gedeputeerde

De gedeputeerde zegt toe dat er de komende maanden gewerkt wordt aan lagere uitcheckpalen en aan klapstoeltjes, waardoor het mogelijk blijft om een rollator in de buurt te houden. Verder zegt ze toe er streng op toe te zien dat de kwaliteit van de service gaat verbeteren.

Vooral de bereikbaarheid van de bussen voor minder validen, maar ook de algehele service zal de komende tijd door de SGP-fractie nauwlettend in de gaten gehouden worden!