2 juli 2018

SGP: Goed OV voor Vijfheerenlanden

De SGP heeft in de vergadering van de commissie Bestuur, Europa en Middelen (BEM) aandacht gevraagd voor het openbaar vervoer in de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. De OV-concessie van dat gebied valt vanaf 1 januari onder de verantwoordelijkheid van de provincie Utrecht. De inwoners van Vijfheerenlanden mogen er niet op achteruit gaan. Het openbaar vervoer moet ook in het nieuwe deel van onze provincie op orde zijn!

Pieter van Ojen stelde de volgende vragen:

Onze fractie vindt het van groot belang dat de overgang van het OV in Vijfheerenlanden naar de provincie Utrecht vlekkeloos verloopt. Het OV is een van de weinige dingen in de verandering van provincie waar gewone burgers mee worden geconfronteerd. Als we hier een situatie krijgen zoals we die in bijvoorbeeld Leusden hebben gezien, is dat funest voor het draagvlak van onze provincie binnen de nieuwe gemeente. Wij zijn benieuwd hoe een goede afloop van dit traject wordt geborgd.

Daarom hebben we de volgende vragen:

-        Hoe ziet het proces van de OV-concessieverlening er voor dit gebied uit?

o   Is er sprake van een nieuwe aanbesteding?

o   Op welke manier worden de huidige gemeenten in het proces meegenomen?

o   Wanneer kan PS kennis nemen van het concept-vervoersplan voor dit gebied?

-          Welke lessen zijn er getrokken uit de lopende concessie met Syntus en op welke manier worden               deze betrokken in de procedure voor de nieuwe OV-concessie voor Vijfheerenlanden?

Toezegging

De gedeputeerde heeft toegezegd dat de inwoners van Vijfheerenlanden minstens even goed openbaar vervoer krijgen als in de huidige regeling. Dat is voor ons een mooie geruststelling. We blijven dit onderwerp nauwgezet volgen.