9 februari 2017

SGP geschokt om niet uitvoeren motie

Gisteren kwam naar buiten dat het contract met tankstation Tinq in Maarsbergen voor het laatst verlengd is op 31 december 2012. Om het contract, dat per 31 december 2017 wordt verlengd, op te zeggen, had dit voor 1 januari 2017 gemeld moeten zijn. Nu dit niet is gebeurd, is het contract verlengd tot 31 december 2022.

Onze fractie is bijzonder onaangenaam verrast en zelfs geschokt door dit feit. Motie 58 van 4 juli 2016 is door deze nalatigheid van het college genegeerd.

Letterlijk verzoekt deze motie het college ‘zich er in nauwe samenwerking met de gemeente Utrechtse Heuvelrug, voor in te spannen dat de twee tankstations zo spoedig mogelijk worden verplaatst, daarbij rekening houdend met de onderscheidende bevoegdheden en belangen van gemeente en provincie’

Daarom hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college:

1.       Waarom hebt u dit contract stilzwijgend verlengd, terwijl u een mogelijkheid had deze te beëindigen?

2.       Wat zijn de (financiële en juridische) consequenties van deze verlenging?

3.       Waarom hebt u de Staten niet (eerder) geïnformeerd over deze noodzakelijke stap om motie 58 uit te voeren?

4.       Welke mogelijkheden ziet u om het contract met Tinq eerder dan in 2022 op te zeggen?

We zien uit naar een gedegen beantwoording van deze vragen. Het zal duidelijk zijn dat het college wat heeft uit te leggen. Zeker omdat het hier gaat om een door de Staten aangenomen motie.