24 september 2018

SGP: "Geen windmolens zonder draagvlak"

Na een serie schriftelijke vragen over het initiatief Goyerpark in Houten, kwamen we vandaag in een debat in Provinciale Staten terug op dit punt. Na een kort debat dienden we een motie in om de Staten een uitspraak te laten doen over dit initiatief. Probleem is dat de gemeente Houten richting omwonenden schermt met een mogelijk provinciaal ingrijpen. Aan dat soort druk op de inwonersparticipatie moet snel een einde worden gemaakt. Vandaar dat wij een motie indienden waarin wij een zinsnede uit het coalitieakkoord toepassen op de casus Goyerpark in Houten. De zin luidt: "Voldoende draagvlak bij de gemeenteraad is voor ons een randvoorwaarde bij het realiseren van locaties voor schone energie." Helaas weigerden de coalitiepartijen VVD, D66, CDA en GL deze zin toe te passen op de concrete casus. Erg jammer, hiermee geven ze geen duidelijkheid aan de inwoners van Houten en Wijk bij Duurstede!