19 november 2018

SGP: Ereschuld Engweg

Maandag 19 november was in de commissie MME Maarsbergen opnieuw onderwerp van gesprek. Zoals voor de belangstellende lezer intussen wel bekend zal zijn, is het de bedoeling dat er bij Maarsbergen een ondertunneling wordt gerealiseerd. We hebben daar intussen al vele keren over gesproken. Maart 2017 werd besloten tot uitwerking van de Westvariant, nu ligt een uitgewerkt voorstel voor. De kosten zijn intussen flink gestegen: van ongeveer 35 naar ruim 50 miljoen.

Statenlid Bertrick van den Dikkenberg sprak zijn verbazing uit over het feit dat de Westvariant nu nog meer blijkt te kosten dan de BosBeekvariant die de SGP in maart 2017 voorstelde. Het bedrag dat toen gold voor de BosBeekvariant was destijds onbespreekbaar, nu staan we voor een vergelijkbaar bedrag voor de Westvariant. Hadden we dat niet eerder kunnen weten?

Het is wat de SGP betreft echter niet opportuun om nu nog voor een andere variant te pleiten dan de uitgewerkte Westvariant. Dan doen we discussies over en vertragen we het project. We kijken nu vooruit en hopen op een voortvarende aanpak. Daarbij is één ding ontzettend belangrijk: de bewoners van de Engweg moeten maximaal worden ontzien. Gezien de grote gevolgen van de Westvariant voor de bewoners van de Engweg moet de 2,8 miljoen die is gereserveerd voor mitigerende maatregelen worden ingezet voor inpassing van het project bij de Engweg. Dat is onze ereschuld voor deze inwoners van Maarsbergen.