10 december 2018

SGP: Draagvlak van onderop

Hoe de SGP denkt over de Omgevingsvisie mag intussen duidelijk zijn. Nog onlangs zette ons Statenlid Piet van Leeuwen dit uitgebreid uiteen in de commissie. U kunt die hier teruglezen: https://utrecht.sgp.nl/actueel/sgp-ruimte-voor-creativiteit-gemeenten/9902 In de Staten van vanmiddag diende hij drie amendementen in om zijn inbreng kracht bij te zetten.

Het eerste amendement pleit ervoor om bij nieuwe ontwikkelingen minder uit te gaan van concentratie en meer van initiatieven van onderop. Dat zorgt voor draagvlak, een belangrijk kernbegrip voor de SGP. Wij willen geen grote ingrepen in de ruimte waar niemand om heeft gevraagd, maar kleine, lokale initiatieven mét draagvlak. Wat ons betreft gaat het Koersdocument er te veel vanuit dat alle ontwikkelingen in de steden moeten plaats gaan vinden en dat alles daaromheen één groot openluchtmuseum moet worden. Daar zijn wij niet voor. Wij hebben graag een levendige provincie, ook op het platteland.

Het tweede amendement spitst dit uitgangspunt toe op het onderwerp woningbouw. Juist bij woningbouw is het college er heel stellig in dat de grote woningbouwvraag opgevangen moet worden in grote clusters. Dat betekent dus dat grote steden nog groter worden of kleine dorpjes opeens een grote stad worden. Wij willen juist dat de lokale behoefte van kleine kernen wordt gehonoreerd. Al die kleinere iniatieven samen zijn ook een oplossing voor de woningbouwbehoefte.

Het derde amendement is ook heel belangrijk. We hebben de afgelopen tijd te weinig gemerkt dat de provincie actief aan het ophalen is wat de gemeenten aan het doen zijn in hun omgevingsvisies. Daarom willen we als algemene vraag toevoegen aan de Onderzoeksagenda 2019 wat de inhoud is van gementelijke omgevingsvisies.