27 mei 2020

SGP: 'Draagvlak energietransitie op het spel'

Vorige week hebben we er in de discussie een uitgebreide discussie over gevoerd: moeten we de concept-RES zo snel mogelijk goed keuren en instemmen met de indiening daarvan? Of moeten we de reactie van gemeenten eerst afwachten? De commissie was duidelijk: 7 partijen waren voor uitstel van behandeling tot na de zomer.

Drie partijen kwamen in de PS-vergadering van vandaag met een motie om de concept-RES toch vóór de zomer nog te behandelen. De 6 partijen die voor snelle behandeling zijn, hebben een meerderheid in zetels en daarom werd de motie in de Staten aangenomen.

De SGP was uiteraard tegen deze motie. Terwijl gemeenten nog bezig zijn met het participatieproces (Montfoort gaat een peiling houden, de raad van Utrechtse Heuvelrug debatteert nog volop over windmolens), zou de provincie alvast de concept-RES gaan ratificeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Dat is niet de rol van het middenbestuur. Bovendien is het in dit precaire proces belangrijk om zorgvuldig te letten op draagvlak. We moeten alle geluiden in de samenleving kunnen meenemen en niet onzorgvuldig zeven politieke partijen en verschillende geluiden vanuit gemeenten voorbij fietsen.

Er stond nog een andere motie op de agenda. Dat betrof een motie van Forum voor Democratie om geen windmolens toe te staan op de Utrechtse Heuvelrug. Inhoudelijk zijn we het met Forum eens: windmolens horen niet in Utrecht, dus ook niet op de Utrechtse Heuvelrug. Procesmatig is deze motie behoorlijk slecht getimed: we lopen op het proces vooruit. Daar hebben we ons (met Forum) bij de andere motie juist tegen gekeerd. Bovendien komt de opgave die linkse partijen ons hebben opgelegd nog meer op agrarische grond terecht als we allerlei andere gebieden gaan uitsluiten. Dus stemden we ook tegen deze motie.