11 mei 2022

SGP: Bos is geen doel op zich

Op de agenda van de Staten vandaag stond een nieuw Strategisch Bosbeleid voor de provincie Utrecht. Wij stemden tegen dit voorstel. Hieronder de spreektekst van Bertrick van den Dikkenberg met de argumentatie hiervan:

Iedereen die de Heuvelrug kent, kent ook de prachtige flanken van de Utrechtse Heuvelrug. Prachtige korenvelden, weiden waar ’s morgens in de mist reeën zijn te bewonderen en prachtige akkerranden vol biodiversiteit. Prachtig! Genieten! Als het aan de voorliggende bossenstrategie ligt, worden deze flanken gevuld met bos. Een achteruitgang voor de biodiversiteit, een achteruitgang voor het landschap en een achteruitgang voor de cultuurhistorie.

Bossen zijn prachtig en bomen zijn mooi, nuttig en van groot belang, maar bos is geen doel op zich.

Dit is in één zin de tegenstelling tussen dit voorstel en onze visie op bossen en bomen.

In dit voorstel wordt gekozen voor het vaststellen van een concreet en hoogst ambitieus doel: 1500 hectare. Dat doel is niet gebaseerd op een realistische inschatting, maar op een lukraake doelstelling in het Klimaatakkoord. Een van de redenen voor onze fractie om destijds tegen dit akkoord te stemmen. Om het een beetje overzichtelijk te houden is deze 1500 hectare (ook weer lukraak) verdeeld over NNN, Groene Contour en overige gebieden, allemaal precies 500 hectare.

Wat ons betreft moeten we geen doelen stellen die niet onderbouwd zijn en waarvan onduidelijk is welke gevolgen ze hebben voor andere belangrijke doelstellingen, zoals biodiversiteit en cultuurhistorie. Daarom dienen wij een amendement in om de harde doelstelling van 1500 hectare te schrappen en in plaats daarvan het areaal bos daar te vergroten waar dit financieel haalbaar is en positief uitpakt voor de biodiversiteit.

Daarnaast dienen we een motie in waarin we GS de opdracht geven een helder, transparant en ecologisch verantwoord toetsingskader te maken, waarmee getoetst wordt of de aanplant van bos op een specifieke locatie positief is voor de brede biodiversiteit en in de Omgevingsverordening vast te leggen dat deze ecologische toets met een provinciale goedkeuring randvoorwaardelijk is voor de aanplant van meer dan een hectare bos.