14 oktober 2019

SGP: 'Boeren, bedankt!'

Wij willen de boeren van Utrecht hartelijk bedanken voor de manier waarop zij vandaag hun punt hebben gemaakt. Jullie hebben de Utrechtse politiek duidelijk gemaakt dat er een kritische grens is bereikt. Als SGP hebben wij ons de afgelopen jaren met wisselend succes ingezet voor jullie belangen en voor jullie rechten. Jullie hebben vandaag aan ons en aan onze collega's laten zien hoe hoog de nood gestegen is: het gaat om jullie bestaan; het gaat om jullie brood. Maar het gaat ook om het brood van ons allemaal. En daarom willen we jullie bedanken dat jullie vandaag hebben laten zien dat er in Utrecht een vitale agrarische sector is die door wil en die zelfbewust voor het voedsel van ons allemaal wil zorgen. Jullie hebben laten zien dat onze agrarische sector veel kan hebben, maar dat er wel grenzen zijn. Dat hebben jullie op een buitengewoon krachtige, maar ook fatsoenlijke manier gedaan. In Utrecht geen Groningse toestanden, maar een zelfverzekerde en beheerste protestactie. En met succes! Jullie rechten blijven gehandhaafd; bestaande vergunningen staan.

Ons commissielid Frans Hazeleger is heel de dag bij de protestactie geweest en heeft genoten van de energie die het provinciehuis binnenstroomde met jullie komst. Hij hoopt dat het niet de laatste keer is dat jullie het provinciehuis bezoeken. 'Als SGP kunnen we het niet alleen. Het voelt als een enorme steun in de rug dat zo veel boeren vandaag naar het provinciehuis zijn gekomen om op te komen voor hun belangen. Ik heb hier nieuwe energie van gekregen om door te gaan in de SGP-strijd voor de rechten van de agrarische sector.'

Tot ziens in het provinciehuis dus!