25 september 2017

SGP blij met stemming geitenhouderij

In de Statenvergadering van 25 september stemde de Utrechtse Staten over een motie van de PvdA. De PvdA stelde daarin voor een bouwstop van zes maanden in te voeren voor de geitenhouderij (een zogenaamd moratorium). Eerder viel een dergelijk besluit in Noord-Brabant en Gelderland. Ons Statenlid Piet van Leeuwen maakte korte metten met deze motie. Hij liet weten er niet voor te zijn familiebedrijven op slot te gooien op basis van een onvoltooid onderzoek. Gelukkig werd de motie van de PvdA met een ruime meerderheid verworpen.

De inbreng van de SGP luidde als volgt:

Natuurlijk hecht ook de SGP zeer aan de gezondheid van onze bevolking. Nog meer aan die van de mensen dan die van dieren.

Maar, wij hebben de afgelopen weken en maanden met stijgende verbazing de berichtgeving vanuit de provincies Brabant en Gelderland gevolgd.

Op basis van een onderzoek van de RIVM werden grootse beleidsbeslissingen genomen. In korte tijd werd in deze twee provincies de geitenhouderij helemaal stil gelegd.
Verbazingwekkend. Zeker omdat de RIVM zelf het volgende zegt: “Om inzicht te krijgen in de oorzaak van het vaker voorkomen van longontsteking rondom (…) geitenhouderijen wordt geadviseerd om systematische diagnostiek bij patiënten met longontsteking in te zetten.” Dat lijkt ons een helder statement: er is nog vervolgonderzoek nodig.

Nog veel belangrijker is een andere opmerking uit het rapport: “Voorgesteld wordt om aanvullend op beperkte schaal onderzoek te doen in een ander gebied met (…) geitenhouderijen, waar sprake is van lagere achtergrondconcentraties fijnstof, om inzicht te krijgen of de bevindingen ook logischerwijs te vertalen zijn naar andere landelijke gebieden.” Daarbij wijzen we er graag op dat het onderzoek is uitgevoerd in het oostelijk deel van Noord-Brabant en het noordelijk deel van Limburg. Precies het Q-koorts gebied. De zorgen daar zijn nog groter dan in andere delen van Nederland. Wij vinden het echt onverantwoord om op basis van een onderzoek alleen in dit gebied zulke vergaande conclusies te verbinden.

Nu ligt er deze motie van de PvdA. Het zal duidelijk zijn dat de SGP niet voor deze motie is.
Wel begrijpen we de vrees van een waterbed effect.
Daarvoor hebben we in onze provincie echter allang iets geregeld: volgens art. 4.13.2. is nieuwvestiging van agrarische bedrijven (dus ook van geitenhouderijen) verboden.
Wat ons betreft houden tot nader onderzoek aan dit verbod vast, maar gaan we geen familiebedrijven beperken op basis van een onvoltooid onderzoek.