28 maart 2022

SGP bindt strijd aan met antisemitisme

Antisemitisme, het is een belangrijk probleem, vinden wij als SGP-fractie. Daarom hebben we in de Provinciale Statenvergadering van 23 maart aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Ons Statenlid Bertrick van den Dikkenberg: “Jaarlijks worden meer dan 100 fysieke antisemitische incidenten geregistreerd bij het CIDI en dit is eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg”. We hebben dan ook een amendement gemaakt op de Sociale Agenda van de provincie Utrecht. Daarin doen we verschillende voorstellen. Zo willen we in de jaarlijks OV-rapportage melding laten maken van antisemitische incidenten in het Utrechtse Openbaar Vervoer. Daarnaast wil onze fractie dat het college uit werkt hoe in gastlessen op scholen aandacht gegeven kan worden aan de geschiedenis van het Jodendom, de huidige deelname van het Jodendom in de maatschappij en aan de gevaren van antisemitisme.

Holocaust Memorial Day

Onze fractie wilde deze inhoudelijke inzet onderstrepen met een symbool. Daarom overhandigde Van den Dikkenberg de Israëlische vlag aan de Gedeputeerde Rob van Muilekom. Als SGP zien we graag dat deze vlag jaarlijks wordt gehesen op de Holocaust Memorial Day. Diverse andere partijen volgden ons hier niet in, omdat het gaat om een vlag van een natiestaat. Daarom wijzigden we de motie in de loop van het debat in een voorstel om de speciaal voor Holocaust Memorial Day ontworpen vlag te hijsen op deze dag. Daarnaast roept de motie het college van Gedeputeerde Staten op om uit te werken hoe er via de communicatiekanalen aandacht kan worden besteed aan de betekenis van deze dag.

Het amendement werd door een meerderheid van de partijen gesteund, maar de motie kon daar niet op rekenen. De motie is dus verworpen. Voor ons SGP-fractie stopt het hier niet: wij zullen aandacht blijven vragen voor dit belangrijke onderwerp. En de inhoudelijke aanpak staat: het amendement is onderdeel geworden van het aangenomen besluit!