9 juli 2018

SGP bij Algemene Beschouwingen: 'In verbinding?!'

Hieronder de integrale tekst van de Algemene Beschouwingen bij de Kadernota 2019:

In verbinding. Dat was de slogan waarmee de huidige coalitie in 2015 verderging met een nieuw college. Bij deze laatste Algemene Beschouwingen is het een mooi moment om terug te blikken. En als we dan terugblikken, dan valt ons op dat de slogan van dit college heel wat anders blijkt te betekenen dan wij op basis van het coalitieprogramma dachten. In verbinding lijkt voor deze coalitie vooral te betekenen: in de klem. Want dat is wat we de afgelopen jaren gezien hebben: vier partijen die elkaar krampachtig in de houdgreep hielden. Het meest lachwekkende voorbeeld hiervan was wel de motie over de opwaardering van de NRU. Omdat D66 de PvdA graag de baas wil blijven in de stad moest er budget komen voor een verdiepte aanlegging van delen van de NRU. De VVD kwam toen op het lumineuze idee om de oude verdeling uit het coalitieakkoord nog eens uit de kast te trekken: 1/3 uit de reserve Nieuwe Hollandse Waterlinie, 1/3 uit de reserve Mobiliteitsprogramma en 1/3 uit de algemene reserve. Overigens goed om in de kadernota te lezen dat de 9 miljoen weer netjes vrijvalt als het Rijk niet bijdraagt aan de opwaardering. Deze motie was nog hilarisch. Het algemene gevolg van de klemgreep is ernstiger: door de klem zijn er de afgelopen vier jaar slechte voorstellen aangenomen, is er weggekeken bij problemen en zijn goede voorstellen uitgebleven.

In de klem I – slechte voorstellen

De slechte voorstellen. Wil D66 graag een Spaans fietsfeestje organiseren dan zal GL met een rare fietskronkel op de proppen moeten komen, CDA met een losse opmerking over de kernen die zo goed bediend worden en VVD met een ernstige waarschuwing dat de kosten toch echt niet hoger mogen worden dan de 2,1 miljoen. Nogal schrijnend als een voorstel wordt aangenomen met een volledige oppositie tegen. In verbinding had hier ook kunnen betekenen dat het college eens naar de oppositie had geluisterd en af had gezien van dit fietsfeestje. Nog zo’n voorstel was de ondertunneling bij Maarsbergen. Inwoners waren slecht meegenomen en het resultaat was voor veel omwonenden heel onbevredigend. We zien nu al dat er voor een goede oplossing alsnog meer geld nodig is. In verbinding had hier kunnen betekenen dat het college was gaan luisteren bij de mensen die straks dagelijks tegen die tunnel aan zitten te kijken en er goed over hebben nagedacht. Laatste voorbeeld: het energiebeleid. VVD zou het liefst de stekker trekken uit de zinloze ambitie om wind op land te gaan realiseren in de windstille provincie Utrecht, CDA wil af van de nieuwe rage van zonneweides op goede grond. Dit college gaat gewoon door op de ingeslagen weg. In verbinding kan hier betekenen dat u luistert naar bezwaren tegen ingezet beleid en uw beleid op basis van maatschappelijke en politieke kritiek herziet.

In de klem II – wegkijken bij problemen

Bijna nog erger is dat deze coalitie wegkijkt bij problemen. Eigenlijk hoef ik daar niet eens op in te gaan. We hebben daar het afgelopen half jaar zo veel voorbeelden van gezien, dat het bijna voelt als herhaling om het hier nog een keer te gaan benoemen. Het heeft een half jaar geduurd voordat er een onderzoek kwam naar de verkoop van kavels aan de Dolderseweg. In dat half jaar werden alle vragen van de PVV weggelachen. Want stel je toch voor dat het college in de problemen komt. Snel daarna kregen we het dossier Uithoflijn. Een voltallige oppositie was verbijsterd over wat hier allemaal naar boven kwam. De coalitiepartijen antwoordden daarop, hier in deze zaal, terwijl ze elkaar nog iets steviger in de klem namen: ‘Er staat wel vaker wat in de krant’. In verbinding betekent ook dat u problemen signaleert, oppakt en oplost. VVD was daarin eerlijk. Als we de stekker eruit trekken wordt het nog slechter. VVD kreeg ademnood bij de gedachte dat het dan over links verder zou gaan. Beter geen vooruitgang dan linkse vooruitgang moet de VVD gedacht hebben. Ook de afgelopen maand zijn we weer geconfronteerd met iets waar we de afgelopen periode geleidelijk zijn achtergekomen: de interne processen lopen uitgesproken slecht. De informatieveiligheid is, ondanks een kritisch rapport van de Randstedelijke Rekenkamer, nog altijd niet op orde. We kunnen wel zeggen dat alles wat fout kan gaan, ook daadwerkelijk fout is gegaan. Ook het archiefbeheer van de provincie blijkt niet bepaald op orde te zijn. Dat komt overeen met wat we steeds weer terug horen van externe partijen als de Rekenkamer en onze accountant. Er moet echt wat gebeuren. De interne processen moeten echt beter.

In de klem III – uitblijven van goede voorstellen

Het derde: goede voorstellen blijven uit. Woont u in Veenendaal of Rhenen? Dan staat u ’s morgens en ‘s avonds nog steeds in de file. Woont u in Oudewater of Maartensdijk? Dan mogen uw kinderen op zoek naar een huis in Woerden of Utrecht. Bent u agrariër in het veenweidegebied? Dan kunt u maar beter zelf een fikse investering doen in onderwaterdrainage, op dit college valt niet te wachten. Fietst u graag naar uw werk? Dan krijgt u veel PR-praatjes, maar concreet verandert er niet veel. Bent u BOA? Reken dan niet op een wapen, ook niet als u op pad wordt gestuurd om drugs op te sporen. GL en D66 vinden namelijk dat een wapen geweld aantrekt. Voorzitter, in verbinding betekent niet dat u elkaar in de klem moet houden. In verbinding betekent dat een probleem actief wordt opgelost.

In verbinding I – goede voorstellen kadernota

Tot zover onze terugblik, voorzitter. In de kadernota troffen wij tot onze verrassing relatief veel nieuw beleid aan. Hopelijk is dit een aankondiging van een laatste jaar waarin dit college wel in verbinding is met onze Staten en met de inwoners. Ik benoem een aantal punten waarin we hopen op een actieve inzet van het college en kom aan het eind van mijn bijdrage terug op een aantal punten waar we nog te weinig van zien in deze kadernota.

• ·        We zijn blij met de twee regiodeals waar de provincie mee aan het werk wil. Zowel het Groene Hart als de Regio FoodValley hebben de afgelopen vier jaar te weinig aandacht gekregen van dit college.
  • ·        We zijn ook blij met de actieve aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing en asbestdaken die we tegenkomen in deze kadernota.
  • ·        Verder zijn we heel blij met de verdere aanpak van de waterkwaliteit. Wel willen we er nogmaals op wijzen dat de aanpak van medicijnresten nog altijd meer aandacht verdient. Dit is een groot probleem dat we niet zomaar hebben opgelost.
  • ·        Tenslotte is het goed dat de interne organisatie wordt versterkt. We hebben de afgelopen periode vaak en veel kritiek gehad op veel wat er intern niet goed gaat. We zijn blij dat we in deze kadernota merken dat hier aandacht voor is en dat dit wordt opgepakt.

In verbinding II – aandachtspunten

Dan heb ik nog een drie punten gemist in deze kadernota, waarvan de SGP toch wel hoopt dat het de komende periode alsnog wordt opgepakt.

• ·        Allereerst noem ik dan de aanpak van de N233. Voorzitter, het moet toch onze ambitie zijn om voor de verkiezingen van maart een besluit te hebben genomen over zowel de Rondweg Oost in Veenendaal als over de Rijnbrug. Kan de gedeputeerde toezeggen dat er toegewerkt wordt naar een afronding vóór maart 2019 op deze twee slepende dossiers?
  • ·        Een belangrijk punt is de woningbouw. Vanaf het begin van deze periode heeft de SGP hiervoor aandacht gevraagd. De druk op de woningmarkt wordt steeds groter en verschillende kleine kernen zitten echt muurvast. De minister roept u zelfs op. Stop met dat krampachtig vasthouden aan de rode contour. En u maar blijven volhouden: binnenstedelijk hebben en nog voldoende ruimte. Terwijl u ook weet dat binnenstedelijk te langzaam gaat en  uiteindelijk tekortschiet: u moet naar een en en oplossing. In mijn laatste algemene beschouwing in dit huis mag ik het dan nog 1 keer zeggen: komt uit die wurggreep. Pak door.
  • ·        Een punt waar we nu concreet aandacht voor vragen is de schaderegeling voor agrariërs met wildschade. De provincie Gelderland heeft de afhandelingspremie die hiervoor werd berekend onlangs omgezet in een statiegeldregeling. Het lijkt ons goed om dit goede voorbeeld na te volgen. €250,- eigen risico vinden wij ruim voldoende. Het kan niet de bedoeling zijn dat een schademelding pas zin heeft als je ruim €600,- aan schade hebt. Vandaar een motie van onze kant. Voor een eerlijker beleid en een beter beeld van de reële schade.

Voorzitter, ik ga afronden. Dit college is begonnen met een veelbelovende titel. In verbinding. Voor de SGP is dit een zinsnede waarin we de kern van de christelijke wet in terugzien. De kern van de christelijke wet is God lief te hebben boven alles en onze naasten als onszelf. In de afgelopen periode hebben we in onze kerken de komst en het werk van de Heere Jezus op deze wereld weer herdacht. Door Zijn werk is de verbinding tussen onze goede God en Zijn schepping weer hersteld. Wij wensen u en al onze inwoners die verbinding toe in het persoonlijk leven. Die verbinding geeft echte vrede.