11 mei 2022

SGP: Agrarisch natuurbeheer verdient versterking

Vandaag stond het Statenvoorstel Visie Agrarisch Natuurbeheer op de agenda van Provinciale Staten.

Wij waren daar op zichzelf blij mee. Immers, het thema agrarisch natuurbeheer ligt ons na aan het hart! Wij pleiten al jaren voor een veel stevigere verbinding van landbouw en natuur. Wij hebben de vaak benadrukt hoe veel meer er bereikt kan worden op het gebied van natuurdoelstellingen, biodiversiteit en landschapsbeheer als we boeren het vertrouwen geven en het geld om dit op hun gronden te regelen. Deze visie was een mogelijkheid om aan deze overtuiging gestalte gegeven. De agrarische collectieven hebben zich op basis van gesprekken met de provincie in de afgelopen periode voorbereid op een optimalisatie van het Agrarisch Natuur- enLandschapsbeheer. Zij rekenden op extra budget.

Voor het oog is er voor die intensivering ook zorg gedragen. Er komt maar liefst 3 miljoen per jaar meer beschikbaar dan voorheen. Maar niets is wat het lijkt. Er moet rekening gehouden worden met een kostenstijging van 10-15% (neerkomend op ongeveer 1 miljoen). Bovendien is een fors deel van de middelen gelabeld voor het Aanvalsplan Grutto (neerkomend op 1,7 miljoen). Je houdt dan 3 ton over voor de hele provincie Utrecht. Dat is echt bijna niks en daarmee laten we serieus kansen liggen.

Daarom dienden wij een motie in om een programma-overstijgende inventarisatie te maken van kansen om programma’s te versterken door middel van aanvullend agrarisch natuurbeheer en een inventarisatie te maken van mogelijke aanvullende financiering voor een uitbreiding van agrarisch natuurbeheer. Daarmee kunnen we de kansen pakken die er liggen in de verbinding tussen natuur, landschap en agrarische sector.

Deze motie sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen. In april werd er in de Tweede Kamer nog een motie aangenomen die het kabinet verzocht een werkwijze te ontwikkelen waarmee boeren een terreinbeherende organisatie kunnen ontwikkelen voor natuur, landschap en duurzame langjarige pacht. Dit soort kansen moeten we ook in Utrecht niet laten liggen. Daarom roepen we in de motie ook op om in deze inventarisatie de samenwerking te zoeken met agrarische collectieven en de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.