4 juli 2016

RTV Utrecht: Gevaarlijke situaties door trekkers op N-wegen

PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht moet trekkers toestaan op alle provinciale wegen. Daarvoor pleiten de ChristenUnie en SGP in de Utrechtse Staten maandag. Volgens de partij komt dit de verkeersveiligheid ten goede en kan de boer zo sneller werken.

Op dit moment zijn trekkers op veel provinciale wegen niet toegestaan. Boeren moeten daarom vaak uitwijken naar parallelwegen of moeten met hun landbouwvoertuig door kleine dorpjes rijden. "Dat is erg gevaarlijk, want daar zijn veel fietsers en wandelaars", zegt melkveehouder Jeroen van Wijk uit Odijk. "Een ongeluk zit dan in een klein hoekje".

FATALE ONGELUKKEN
De ChristenUnie kent de gevaarlijke situatie. "In 2016 zijn op dit moment al twee fatale ongelukken met trekkers gebeurd", zegt CU-Statenlid Kees van Kranenburg. Maar ook de niet fatale ongelukken halen het nieuws, zoals eerder dit jaar in Leusden Leusden en vorig jaar in Loenen. "Wij willen dat trekkers op de provinciale weg mogen rijden, zodat ze niet in conflict komen met fietsers".

(Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1499023/gevaarlijke-situaties-door-trekkers-op-nwegen.html)

PROBLEMEN
Hoewel trekkers veel minder snel rijden dan het overige verkeer op de N-wegen verwacht Van Kranenburg niet dat dat problemen gaat opleveren. "Wij willen dan parkeerhavens op de provinciale wegen. Dan kunnen boeren automobilisten even voorlaten".

Jeroen van Wijk is blij met dit initiatief. Hij is ook voorzitter van de plaatselijke afdeling van Land- en Tuinbouworganisatie LTO. "Een super idee," zegt hij.