18 december 2017

Nog steeds tijd voor de boer

Het afgelopen seizoen was het voor onze fractie weer volop tijd voor de boer. In de zomer bezochten we een door de fipronilaffaire getroffen bedrijf. In oktober praatten we met een mooie groep boeren over de praktische problemen waar zij tegenaan lopen in hun dagelijks werk. Input die wij goed kunnen gebruiken bij de bespreking van de Landbouwvisie. In november organiseerde het bestuur een avond over de landbouw in Zegveld.

Fipronil

Vanaf de zomer werd de pluimveehouderij getroffen door de fipronilaffaire. Honderden bedrijven werden door de NVWA geblokkeerd. Naar aanleiding van deze affaire hebben wij een open brief gestuurd naar de gedeputeerde waarin wij haar opriepen in Den Haag te lobbyen om zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden en ook steun te geven aan de zwaar getroffen sector. Voor het minste of geringste wordt er vanuit Utrecht gelobbyd in Den Haag, maar in dit geval zag de gedeputeerde hierin geen meerwaarde. Om onze steun voor de sector te onderstrepen bezochten we daarnaast een getroffen pluimveehouder in Renswoude. De affaire heeft diepe sporen getrokken en we betreuren het dat het college in Utrecht zo weinig actie heeft ondernomen om de helpende hand te bieden.

Realisme rond geiten

In september stond op initiatief van de PvdA een voorstel op de agenda om de geitenhouderij aan banden te leggen. Dit op basis van een eerste verkenning van de RIVM rondom geitenhouderijen in Brabant. Onze fractie heeft zich fel tegen dit voorstel gekant. Het is natuurlijk onaanvaardbaar dat gezonde boerenbedrijven op slot worden gezet, omdat één onderzoek uitwijst dat geitenhouderijen schadelijk zijn voor de gezondheid van omwonenden. Wij wachten verder onderzoek graag af voordat we dit soort verregaande besluiten gaan nemen. Gelukkig steunde een meerderheid van de Staten deze realistische lijn.

Avond Landbouwvisie

We zitten al een aantal maanden te wachten op stukken rondom de Landbouwvisie. Uiteindelijk hopen we die voorjaar 2018 te kunnen bespreken. Omdat we een eerste conceptversie eigenlijk al in oktober zouden bespreken hebben we 11 oktober j.l. een avond belegd waarop wij van boeren vroegen tegen welke problemen zij in de praktijk van hun werk aanlopen. We moeten uitkijken dat we geen beleid gaan bedenken vanuit de toren aan de Archimedeslaan zonder ons iets aan te trekken van de praktijk. Boeren weten beter wat er speelt in de sector dan ambtenaren en (SGP-) politici. Tijdens de avond kwamen tal van onderwerpen aan de orde. Denk aan natuur-inclusieve landbouw, biologische landbouw, knellende regelgeving en zonne-energie. Al met al een bijzonder nuttige avond. Concrete punten die we meenemen: creatieve manieren om meer boerendaken te vullen met zonnepanelen, biologische landbouw moet meegroeien met de belangstelling vanuit consumenten en niet voor de muziek uit lopen en laat de provincie niet allemaal extra maatregelen nemen bovenop landelijke en Europese regelgeving.

Avond Landbouw

In november organiseerde het bestuur van onze provinciale afdeling een avond over de landbouw. Tientallen SGP'ers en niet-SGP'ers waren naar Zegveld gekomen om de inbreng van Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf, Statenlid Piet van Leeuwen en AB-lid van waterschap Stichtse Rijnlanden Floor van Os. Dijkgraaf liet zien hoe de landbouw altijd de balans moet zoeken tussen ‘bouwen’ en ‘bewaren’. Dit lichtte hij toe aan de hand van een aantal concrete en actuele voorbeelden. Piet van Leeuwen nam een aantal thema’s door die terug gaan komen in de landbouwvisie. Hij vertelde per onderwerp in welke richting de SGP denkt en welke maatregelen wij denken te gaan steunen dan wel inbrengen. Floor van Os ging vanuit het waterschap in op het belangrijke thema Bodemdaling. Hij liet zien welke maatregelen het waterschap treft om de bodemdaling tegen te gaan. Na de pauze gingen de sprekers, onder de bezielende leiding van Gijs van Leeuwen, in discussie met de zaal. Met name het thema Bodemdaling riep veel discussie op. Hoe groot is dat probleem en hoe gaan we het oplossen? De meest originele voorstellen werden naar voren gebracht. We kijken terug op een prachtige avond.