9 april 2018

Geen belastinggeld naar Vuelta

Maandag stond er op de agenda van de commissie Milieu, Mobiliteit en Economie (MME) een brief op de agenda waarin het college meedeelde 2,1 miljoen te willen uitgeven aan de organisatie van de wielerronde Vuelta. In totaal wordt er rekening gehouden met 14,9 miljoen aan overheidssteun voor deze fietstocht. Uiteraard heeft de SGP zich fel tegen dit voorstel gekeerd, dit keer met opvallend meer steun dan tijdens de discussie in maart vorig jaar.

Inbreng Bertrick van den Dikkenberg

Het zal geen verrassing zijn dat de SGP niets, maar dan ook niets ziet in het fietsfeestje voor de stad Utrecht.

Een eerste vraag: Aan welke duurzaamheidsdoelen wordt voldaan met het organiseren van dit evenement? Wat ons betreft is het een notoire optocht van automobielen met veel ongewenste uitstoot. Daarnaast hebben we begrepen dat de fietsers na 3 dagen in het vliegtuig (!) stappen om naar Spanje te vliegen. Voorzitter, dit is toch kolder met onze zogenaamde luchtambities?

Voorts is er geen gesloten dekkingsplan omdat het rijk e.e.a. nog niet heeft toegestemd. Wij vinden het onverantwoord om hiervoor garant te staan.

Daarnaast hebben wij geleerd van de Tour. We zouden het college van GS dan ook willen verzoeken vooraf concreet te maken dat de stad meerkosten voor OV draagt.

Natuurlijk is het voor ons zuur dat hiermee ook een zondag gemoeid is die wij graag in rust invullen en wijden aan God naar de Tien Geboden die deugdzaam zijn voor de hele samenleving in mijn visie..

Ten laatste, mocht hier besloten worden de Vuelta het podium te geven over de rug van belastingbetalend Nederland, laat het dan zo zijn dat de trilogie (Tour de France, Giro d'Italia en de Vuelta) voltooid is, en we niet meer met zulke zaken bezig gaan.