13 december 2023

"Geen antisemitisme in de Statenzaal"

Geachte Voorzitter en Provinciale Statenleden van Utrecht,

Als SGP willen graag reageren op hetgeen zich heeft voorgedaan tijdens de vergadering van de Provinciale Staten van Utrecht op 8 november jongstleden. Persoonlijk was ik verbaasd, ontzet en verbouwereerd over wat er die avond gebeurde en daar heb ik toen woorden aan willen geven, maar daar was toen geen ruimte voor en werd toen niet toegestaan. Daarom nu bij de vaststelling van het verslag van de Provinciale Statenvergadering van 8 november 2023.

Tijdens de maidenspeech van mevrouw Matser zijn er uitspraken gedaan die verwezen naar de oorlog in Israel. De uitspraken verwezen naar de voor ons allen bekende en gewraakte leus: (“From the river to the see”). Met deze leus, die wordt gebruikt door de terroristische organisaties Hamas en Hezbollah, wordt de vernietiging van het Israëlische volk bedoeld.

Als SGP betreuren wij zowel de inhoud als de gekozen vorm van deze uitspraken. Het doet ons, als christenen, veel verdriet dat er openlijk wordt gekozen om terroristische activiteiten en daden niet te veroordelen en het volk Israël in feite vogelvrij te verklaren. De veroorzaakte ophef werd daags na de uitspraken geframed als onbegrip. Wij zijn van mening dat dergelijke polariserende uitspraken geen plaats mogen hebben in onze statenzaal.

Als leden van de provinciale staten erkennen wij dat we verschillende politieke opvattingen en drijfveren hebben, maar tegelijkertijd omarmen wij onze fatsoensnormen en hebben wij respect voor elkaar.

Namens de fractie van de SGP

Kees Vermaat