28 juni 2023

Afscheid Frans Hazeleger en beëdiging Kees Vermaat

UTRECHT- In de Provinciale Statenvergadering van 28 juni nam Frans Hazeleger afscheid als Statenlid. Vlak daarna werd Kees Vermaat beëdigd als Statenlid. Hij neemt daarmee de vrijgekomen zetel van Frans in.

Afscheid Frans Hazeleger

Toespraak door de commissaris

Frans werd toegesproken door commissaris van de koning Hans Ooster. De commissaris blikte terug op de afgelopen periode, waarin Frans veel heeft betekend voor Provinciale Staten. Volgens hem werd Frans aangeduid met onder andere: ‘dossiervreter’ ‘gepassioneerd politiek dier’ ‘kien op details’ en ‘vasthoudend als een terriër’. Frans is voor de SGP, maar ook voor andere fracties van grote waarde geweest. De commissaris noemde dat andere partijen konden drijven op zijn gedrevenheid en belezenheid. Ook dacht de commissaris dat de SGP de afgelopen vier jaar het best gepresteerd had qua ingediende en aangenomen moties en amendementen. Dat is onder andere de verdienste van Frans geweest.

Als SGP-fractie herkennen we ons in deze duidingen.Frans was trouw, loyaal en had een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Fractievoorzitter Bertrick van den Dikkenberg:

'Frans heeft in de Staten hard gewerkt aan verbinding.'

Persoonlijke toespraak Frans

Na de commissaris sprak Frans zelf de Provinciale Staten toe.  Frans gaf aan er met verdriet te staan, omdat hij afscheid moet nemen van het werk en alle collega’s. Er is ook dankbaarheid voor alle contacten die in de afgelopen jaren zijn ontstaan. Tot slot geeft Frans aan dat hij zich de afgelopen jaren steeds gesteund heeft geweten door God Die hem krachten gaf om dit werk te doen.

‘U weet dat ik mijn werk hier heb gedaan met volle overtuiging en als ik het kon, zou ik het zo weer doen. Het openbaar bestuur verdient volle inzet.’

Beëdiging Kees Vermaat

Na de redes van de commissaris en van Frans werd overgegaan naar de beëdiging van Kees Vermaat. Allereerst presenteerde de commissie van geloofsbrieven haar bevindingen. Hieruit volgde dat er geen bezwaren zijn bij Statenlidmaatschap van Kees. Daarna las adjunct-griffier Ruud Poort de eed voor. Kees legde vervolgens de eed af met de woorden: ‘Zo waarlijk helpe mij God almachtig’.

Na de afscheidsredes voor en van Frans en de beëdiging van Kees, werd de vergadering geschorst om afscheid te nemen van Frans en Kees te feliciteren.

Luister hier de toespraken van de commissaris en van Frans bij het afscheid van Frans.

Afscheid Frans Hazeleger

Beëdiging Kees Vermaat