HomeNieuwsSGP: Maak kruispunt Achterberg ongelijkvloers

SGP: Maak kruispunt Achterberg ongelijkvloers

Publicatiedatum: 10 dec. 2018

Na jaren wachten staat vandaag dan eindelijk een definitief besluit voor de Rijnbrug op de agenda. Als u daar iedere dag in de file staat, duurt de uiteindelijke realisatie voor u nog steeds veel te lang, maar vandaag valt er als het goed is toch eindelijk een besluit! Eindelijk lijkt een oplossing voor dit knelpunt in zicht. 

De SGP dient vandaag een amendement in op het voorstel van het college. Het gaat om het kruispunt bij Achterberg. De gemeente Rhenen heeft in de aanloop naar dit besluit een dringend beroep op de provincie gedaan om bij het kruispunt van Achterberg rekening te houden met de veiligheid van (jonge) fietsers en daarom onder de N233 een fietstunnel aan te leggen van Rhenen naar Achterberg. Die fietstunnel zit nu ook in het besluit en kost ongeveer 10 miljoen. De provincie en de gemeente zouden hier allebei vijf miljoen voor moeten reserveren.

Als SGP stellen wij dat je beter kunt kiezen voor een oplossing waarmee je ook de doorstroming op de N233 bevordert. Je zou dan de N233 verdiept moeten aanleggen ter hoogte van het kruispunt bij Achterberg. De kosten hiervan zijn maximaal 17 miljoen euro (vergelijk de kosten van de verdiepte aanlegging bij het Prins Clausplein in Veenendaal). Voor minder dan 7 miljoen extra heb je dus een oplossing voor én de fietsveiligheid én de doorstroming. In het amendement leggen we vast dat we in plaats van een fietstunnel een verdiepte aanlegging van de N233 bepleiten. De kosten verdelen we volgens de verdeelsleutel van 76-24 tussen respectievelijk de provincie en de gemeente Rhenen.

Ons Statenlid Piet van Leeuwen hoopt dat de Staten vandaag achter zijn amendement gaan staan. ‘Als je de problemen op de N233 echt helemaal op wilt lossen, dan zal je het kruispunt bij Achterberg echt ongelijkvloers moeten maken. Anders blijf je daar met die verkeerslichten zitten. Als je dat hele traject toch gaat aanpakken, kun je voor een paar miljoen meer een veel betere oplossing krijgen. Het totale project kost dik 85 miljoen. Daar komt met ons amendement maximaal 7 miljoen bij.'

Stemmingen over dit agendapunt worden aan het eind van de avond verwacht.